Dnevni avaz

Den kontroversiella tidningen Dnevni avaz

Dnevni avaz är den mest spridda tidningen i Bosnien och Hercegovina. Kritiserad för sina nära band till Radončićs parti “Unionen för en bättre framtid i Bosnien” samt för sin påstådda roll i främjandet av etnisk splittring och propaganda under Bosnienkriget. Tidningen har också anklagats för att publicera falska historier och använda sig av skrämseltaktik.

Snabbfakta om Dnevni avaz

Grundades1993
Grundare/ägareFahrudin Radončić
UtgivningslandBosnien och Hercegovina
Upplagacirka 150 000 exemplar

Tidningen Dnevnis bakgrund

Dnevni avaz grundades 1993 av Fahrudin Radončić, bosnisk affärsman och politiker. Radončić äger fortfarande tidningen, som ges ut av hans företag Avaz d.d. Tidningen anses av många vara ett politiskt instrument även om den själv hävdar att den är politiskt obunden.

Dnevni avaz har beskrivits som den ”viktigaste” tidningen i Bosnien och Hercegovina. I en undersökning från 2011 tyckte 57 procent av de tillfrågade att tidningen var ”mycket viktig”, medan 26 procent ansåg den vara ”ganska viktig”.

Fler fakta om Dnevni avaz

  • Den mest populära tidningen i Bosnien och Hercegovina. Daglig upplaga på 150 000 exemplar. 
  • Dnevni avaz webbplats, www.avaz.ba, är den mest populära nyhetswebbplatsen i Bosnien och Hercegovina. Cirka 1,5 miljoner unika besökare per månad.
  • Dnevni avaz publiceras på bosniska och kroatiska, vissa artiklar även på serbiska. Tidningen har systerpublikationer i Montenegro (Dnevne novine) och Serbien (Avaz Nedeljne novine).
  • Dnevni avaz är en del av mediekoncernen Avaz, som också omfattar nyhetswebbplatsen www.klix.ba, TV-stationen OBN och radiostationen Antena Sarajevo.
  • Utöver sina tryckta och online-utgåvor publicerar Dnevni avaz även en månatlig affärstidning, Ekonomija, och en sporttidning, Sport, som ges ut varje vecka.
  • Sedan 2009 publicerar Dnevni avaz The New York Times International Weekly på torsdagar. Detta 8-sidiga tillägg innehåller ett urval av engelskspråkiga artiklar från The New York Times.

Olika skandaler

Genom åren har tidningen Dnevni avaz varit i blåsväder flera gånger och kritiserats hårt, bland annat för sin rapportering om Bosnienkriget. I synnerhet har tidningen anklagats för att tona ned den roll som de bosniska serberna hade i kriget.

Några av de senaste årens uppmärksammade händelser:

  • 2003 anklagades tidningen för att ha publicerat falska historier om mordet på den bosnienserbiske ledaren Zoran Đinđić. Artiklarna fick omfattande kritik och ledde till att tidningens chefredaktör Mirko Tepavac avgick.
  • 2006 anklagades tidningen för publicera falsk information om kriget i Bosnien.
  • 2007 anklagades tidningen för att vara partisk mot de bosniska serberna.
  • 2007 anklagades Dnevni avaz även för att ha använt skrämseltaktik i sin rapportering om rättegången mot Radovan Karadžić, den tidigare bosnienserbiske ledaren. Tidningen publicerade en rad artiklar med rubriker som ”Monstret är tillbaka” och ”Han planerar vårt folkmord”.
  • 2010 anklagades tidningen för att ha publicerat kränkande innehåll om muslimer.

Fahrudin Radončić – mannen bakom Dnevni Avaz

Radončić, född i Ivangrad, SR Montenegro, SFR Jugoslavien, avslutade grundskolan och gymnasiet i Titograd. Han började arbeta med journalistik vid 19 års ålder.

1990 publicerade han boken ”10 000 dagar av slaveri” – en biografi om albanen Adem Demaçi, som tillbringade 28 år i fängelserna i Jugoslavien medan han kämpade för Kosovos självständighet. Samma år flyttade Radončić från Podgorica till Sarajevo där han grundade förlaget Avaz 1991.

Fahrudin Radončić under kriget

1992 – i början av kriget – gick Radončić med i armén och tjänstgjorde i ett år som medlem av general Sefer Halilovićs kabinett.

I oktober 1993, medan han bodde i det belägrade Sarajevo, lanserade han veckopublikationen Bošnjački avaz. De första texterna som publicerades beskrev starkt motstånd till uppdelningen av Bosnien och Hercegovina. I oktober 1995 lanserade Radončić, genom sitt förlag, Dnevni avaz.

Fahrudin Radončić och Unionen för en bättre framtid

Radončić grundade sitt eget parti i september 2009 – Unionen för en bättre framtid – som ett center-höger-bosniakiskt parti. Sedan dess har han suttit två gånger i regeringen som försvarsminister. Första gången var från 2012 till 2014. Andra gången var 2019 till 2020.

Från 2015 till 2019 var Radončić medlem av parlamentet. 2010, 2014 och 2018 ställde han upp som presidentkandidat men förlorade varje gång mot kandidaterna för Partiet för demokratisk aktion.

Den 2 juni 2020 avgick Radončić som försvarsminister på grund av en migrationstvist med andra medlemmar av den bosniska regeringen. Han föreslog en utvisning av 9 000 migranter som regeringen röstade emot.

Radončić har beskrivits som ”en av de mest kontroversiella personerna i bosnisk politik”. Han är känd för sin frispråkiga, och ibland hårda, retorik.

Trots sina kontroverser är Radončić fortfarande en inflytelserik person i bosnisk politik.

Populära sektioner av tidningen

  • Dnevni Avaz vijesti – nyhetssektionen
  • Dnevni Avaz Sport – sportsektionen
  • Dnevni Avaz danas – de senaste nyheterna
  • Dnevni Avaz smrtovnice – sektionen för dödsannonser

Publicerat

i

av

Etiketter: