Artificiell intelligens är ett av dagens hetaste ämnen i samhällsdebatten och folk börjar nu känna oro för hur AI kan komma att ersätta människor och börja dominera hela yrken. Spelindustrin är ingen skillnad, det har varit mycket spekulation om hur AI kan ta över spelindustrin eftersom det redan används flitigt av speltillverkare.
Faktum är att många av dessa påståenden och diskussioner om AI är ogrundade och i stor utsträckning pådriven av rädsla – framförallt folk som inte tycker om en osäker framtid och folk som är rädd om sina jobb.
Dagens artikel kommer att titta närmare på detta och granska varför AI inte kommer att ersätta spelutvecklare, så häng med!
Mänsklig kreativitet driver design i spel
Det många inte tänker på när det kommer till spelutveckling är att detta är ett kreativt yrke och kräver konstnärlig finess. Tittar man på dagens mest populära och älskade spel så är det oftast inte bara underhållning, men det är spel som målar upp en berättelse, drar i olika känslo-trådar och skapar en koppling mellan spelaren och spelets karaktärer.
Detta märks vid en observation av casino och deras spelutbud, de bästa och mest populära spelen är de med djupare innehåll. Den kreativa processen som ligger till grund för spel kräver en djup förståelse för hur man bygger ett narrativ, ger utrymme för karaktärsutveckling och har en förståelse för spelarens psykologi.
Något alla dessa kvaliteter har gemensamt är att de är mänskligt unika och något som endast riktiga kreatörer har. AI är effektivare i områden som kräver processer och generering av datadrivna lösningar. När det kommer till mer nyanserad kreativitet är människor vassare än AI.
Tittar man på ikoniska spel som exempelvis The Last of Us, de tidiga Assassins Creed spelen och The Legend of Zelda så är det spel som inte är de allra mest avancerade när det kommer till det tekniska, men på grund av att utvecklarna tar med spelarna på en känslomässig berg-och-dalbana så har detta blivit ikoniska spel.
Kultur och spelupplevelse
Tittar man rent krasst på spel så är det ofta en reflektion av de kulturer de kommer ifrån och även till målgruppen de riktar sig. För att kunna uppnå detta så tittar många spelutvecklare ofta tillbaka på sina egna upplevelser, historiska kontexter och olika samhällstrender för att skapa något trovärdigt och relaterbart.
Det är den här mänskliga faktorn som gör att spel kan resonera med så många folk från olika kulturer och demografer. AI saknar förmågan att förstå kulturella nyanser på samma vis som människor, de kan analysera data och understryka trender men den saknar mänsklig empati.
Samarbetet
Att skapa ett spel är sällan ett enmansprojekt, detta kräver ofta ett helt team som samverkar med allt från konstnärer, manusförfattare, programmerare, designers och mera för att ta en idé till en slutgiltig produkt. Genom att team jobbar så nära varandra under hela processen så är det en konstant brainstorming där idéer ständigt bollas fram och tillbaka, vilket är en viktig del i varje kreativ process.
I dessa sammanhang gör sig AI bättre som en assistent som kan bli dirigerad till olika sysslor istället för att vara en del av den bredare kreativa processen. Det är där AI är som bäst, mer isolerad inom särskilda ramar och med direktiv. Den kreativa processen för människor är mer sporadisk och har inte några regler, vilket är nyckeln till hur många problem tacklas.
Med allt detta sagt så är framtiden för AI oviss och med tillräckligt mycket data och utveckling så kanske AI kommer uppnå en mänsklig kapacitet när det kommer till spelutveckling. Detta återstår att se.
Hej! Jag är Johan Sundkvist, passionerad teknikentusiast och hjärnan bakom johansundkvist.se. Min nyfikenhet för teknik vaknade redan i ung ålder, och med tiden växte den till en passion som jag idag delar med er genom min blogg.