Home Träning Hur mycket D-vitamin per dag i ug?
Marathon

Hur mycket D-vitamin per dag i ug?

by johansundkvist

De flesta känner till att du tar upp D-vitamin genom att sola. D-vitamin bildas i huden så snart du exponerar den för solljus. Samtidigt tar veckopressen tidigt på våren alltid upp risken med att utsätta sig för sol, eftersom du då kan få solskador och malignt melanom. Sådana reportage säljer lösnummer, men du blir inte klokare. 

 

Men då är det bra att veta att D-vitamin kan tas upp på annat sätt. Om du äter fet fisk som lax, sill och makrill tillförs du D-vitamin. Flera av de matprodukter som säljs i livsmedelshandeln har också berikats med D-vitamin. Om du inte vill vistas i solen och heller inte äter fisk eller berikade livsmedel, bör du se till att få ett tillskott av D-vitamin via tabletter. 

 

Hur mycket D-vitamin per dag i ug (mikrogram) ska du då tillföra kroppen? Där kan Livsmedelsverket ge besked. Barn och vuxna under 75 år bör ta in 10 mikrogram per dag. Vuxna som inte solar och personer över 75 år bör inta 20 mikrogram eller ug per dag.

 

För mycket D-vitamin symtom

 

Är för stort intag av D-vitamin cancerframkallande? För stort intag intag av D-vitamin kan vara giftigt. Ditt blod får för mycket kalcium vilket i sin tur kan leda till njursvikt. Men giftiga mängder uppnår du inte genom att äta rekommenderad mat eller genom att sola. Däremot kan problem uppkomma om du äter för mycket kosttillskott.

 

D-vitamin brist symtom

 

Om du får i dig för lite D-vitamin kan du få olika bristsjukdomar. En vanlig sjukdom hos barn i början av 1900-talet var rakit, eller engelska sjukan. Skelettet blev mjukt. Som vuxen kan du få kramper vid brist på D-vitamin. 

 

Har svenskar i allmänhet brist på D-vitamin? Forskningen ger inget entydigt svar. Det finns dock studier som visar att vissa invandrargrupper kan ha brist på D-vitamin. Även äldre som inte vistas ute kan få i sig för lite D-vitamin.

 

Finns någon bästa D-vitamin?

 

Att äta varierad kost är alltid den bästa rekommendationen. Ett av de bästa födoämnena är exempelvis abborre, gös och skarpsill. En portion sill kan innehålla tio mikrogram D-vitamin, dvs hela dagsbehovet för de flesta människor. 

 

Svamp som utsätts för solljus producerer sitt egna D-vitamin. En äggula innehåller mycket D-vitamin. Om du äter mejeriprodukter får du i dig D-vitamin vare sig du vill eller ej. I Sverige måste nämligen mjölk, yoghurt och matfetter av olika slag berikas med en viss mängd D-vitamin.  

 

Related Articles